خانه / رشته های کارشناسی / علوم و مهندسی صنایع غذایی

علوم و مهندسی صنایع غذایی

آشنایی با رشته صنایع غذایی:

 

کلیه عملیاتی که پس از صید و برداشت محصولات زراعی و باغی و یا ذبح دام انجام شده و مواد خام را به ماده غذایی آماده مصرف تبدیل می کند، شامل روشهای نگه داری، فرآوری، بسته بندی و… زیر مجموعه این گرایش می باشند. فرآورده های اولیه ی غذایی با منشاء کشاورزی، دام پروری و شیلات بدون نگه داری و تبدیل ، فایده ای ندارند . وظیفه ی مهندس صنایع غذایی ، تبدیل و افزایش عمر نگه داری محصولات غذایی است و در واقع مراحل بعد از تولید محصولات کشاورزی در حیطه ی کار فارغ التحصیل این رشته قرار می گیرد .دانشجویان این رشته با نحوه ی جمع آوری ، انتقال ، تبدیل ، تکمیل ، نگه داری و توزیع محصولات کشاورزی و همچنین خصوصیات فیزیکی و شیمیایی این محصولات آشنا میشوند . به عبارت دیگر هر آنچه که در ارتباط با تبدیل و فرآوری مواد غذایی باشد ، در این رشته مطالعه میشود .در مورد تفاوت این رشته با رشته های علوم و صنایع غذایی و مهندسی مواد و طراحی صنایع غذایی ، گفته میشود که رشته ی علوم و صنایع غذایی به کنترل کیفی و بهداشت مواد غذایی میپردازد . مهندس شیمی گرایش صنایع غذایی نیز در زمینه ی طراحی دستگاه های تولید مواد غذایی ، خصوصیات دستگاه های فوق ، خطوط تولید و ارتباط بین دستگاه ها مطالعه می کند و مهندس کشاورزی گرایش علوم و صنایع غذایی نحوه ی تبدیل و نگه داری محصولات کشاورزی به صورت فرآورده های قابل مصرف و با کیفیت خوب را مطالعه و بررسی می کند.

توانمندی ها و ویژگی های لازم:

رشته ی مهندسی علوم و صنایع غذایی بیشتر به بررسی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مواد غذایی می پردازد، به همین دلیل درس های شیمی و زیست شناسی در رشته ی مهندسی علوم و صنایع غذایی مثل سایر رشته های مهندسی کشاورزی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در ضمن از آن جا که زمینه اشتغال متخصصان این رشته بیشتر در کارخانجات اعم از آزمایشگاه و خط تولید است، داوطلب باید از توان جسمی مطلوب و نیز دقت کافی بهره مند باشد.

فرصت های شغلی:

فارغ التحصیلان رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی پس از پایان تحصیلات، بسته به تواناییهای فردی و علمی خود، می توانند مسوولیتهای متفاوتی نظیر: مدیریت تولید کارخانجات، مسوولیت فنی، مسوولیت آزمایشگاهها، انجام فعالیت های تحقیقاتی برای بهبود کیفیت تولیدات غذایی، ساخت محصولات جدید، افزایش تولید، کاهش ضایعات، بسته بندی و … ارائه مشاوره علمی به واحدهای تولیدی و فعالیتهای دیگر را بر عهده گیرند. بدیهی است که نقش متخصصان این رشته در جلوگیری از اتلاف سرمایه های ملی، با کاهش ضایعات کشاورزی از طریق تبدیل آنها به فرآورده های غذایی مطلوب و مورد تأیید استانداردهای جهانی و ارزآوری از طریق صادرات این محصولات بر هیچ کس پوشیده نیست.

بر اساس قانون ، هر کارگاه یا کارخانه ی تولید مواد غذایی پیش از آغاز فعالیت خود باید پروانه ی مسئول فنی را از وزارت بهداشت دریافت کند و برای تهیه ی چنین پروانه ای لازم است یک مهندس علوم و صنایع غذایی یا رشته های مرتبط (متخصص علوم و صنایع غذایی یا مهندس شیمی گرایش صنایع غذایی) به عنوان مسئول فنی معرفی شود . مسؤول فنی موظف است بر تمام مراحل تولید، از تهیه مواد اولیه تا بسته بندی و توزیع یک کالا نظارت داشته باشد. همچنین تمام واردات باید با نظر مسؤول فنی و تأیید اداره کل نظارت انجام شود. براساس آمار موجود ، در میان رشته های مهندسی کشاورزی رشته ی علوم و صنایع غذایی از بیشترین درصد اشتغال برخوردار بوده و فارغ التحصیلان آن از نظر اشتغال مشکلی نداشته اند . در این رشته دختران میتوانند در رشته های علوم و صنایع غذایی و کشاورزی حضوری فعال داشته باشند، چون بازار کار این رشته ،آزمایشگاه ها و کارخانه های تولید مواد غذایی و کشاورزی می باشد.  همچنین فارغ التحصیلان این رشته اگر سرمایه ی لازم داشته باشند ، می توانند واحد تولید صنایع غذایی، گلخانه و…. ایجاد کنند و اگر افراد خلاق و کوشایی باشند می توانند با دستیابی به فرآورده های جدید و عرضه ی آنها به بازار ، ضمن اینکه از ضایعات در تولیدات کشاورزی جلوگیری می کنند ، خود را نیز از لحاظ مالی تامین کنند.

سرفصل دروس صنایع غذایی